Evo na šta treba da obratite pažnju kada vam neko pravi sajt

Izrada web sajta, web dizajn, internet marketing, SEO, Enigmatic Srbija

Izrada sajta se ne radi tako često i zbog toga je potrebno da dobro obratite pažnju najpre na ono što vi želite da predstavite na sajtu, a zatim i na sam način izrade. Evo nekoliko saveta koji će vam pomoći da se pripremite kada vi pravite sajt ili to neko radi za vas.

Isplanirajte budžet na početku

Cena za kompletnu izradu sajta obično uračunava hosting za sajt (prostor na internetu), domen (adresa sajta), profesionalni dizajn i radne časove programera i izađe oko 500-800 evra, pa gledajte da vaš budžet pripremite na to. Evo malog proračuna, naše odeljenje za izradu sajtova isporučuje naš najveći hosting paket i on košta 139 evra za 1 godinu, na to dodajte registraciju domena oko 20 evra. Tu je i profesionalna WordPress tema koja košta oko 50-100 evra (ima skupljih i jeftinijih), i oko tri radna dana za izradu sajta i ubacivanje sadržaja na sajt. Ako sami pravite sajt, neće vas koštati programer, ali računajte ove druge troškove koje smo naveli.

Odaberite dobar hosting za sajt

Ovo je osnovno jer mnogo toga zavisi od hostinga na kojem treba da se nalazi vaš budući sajt. Ukoliko sami birate hosting za svoj sajt, potrebno je da znate šta vam je potrebno. Na primer, za blogove, prezentacione sajtove i manje internet prodavnice možete da počnete sa deljenim hostingom. Za ozbiljnije projekte, internet prodavnice koje imaju na hiljade proizvoda i sajtove koji zahtevaju posebna softverska okruženja, planirajte VPS ili Dedicated server. Ukoliko neko drugi bira hosting za vas, na primer agencija koja pravi vaš sajt, možete se eventualno raspitati gde planiraju da postave vaš sajt i šta znaju o tom hosting provajderu.

Gde registrovati domen za novi sajt?

Preporuka je da i hosting i domen uzmete kod istog provajdera. Svi provajderi obično imaju obe usluge, a vama će biti lakše da vam sve bude kod iste firme jer ćete tako lakše voditi računa o plaćanjima za obnovu ovih usluga. U suprotnom, ako vam je hosting kod jednog a domen kod drugog provajdera, može se desiti da zaboravite da obnovite jednu od usluga, sajt će prestati sa radom sve dok se utvrdite gde ste pogrešili. Ako neko pravi sajt za vas, možete napomenuti da će vam zbog budućih obnova biti lakše da obe usluge budu kod istog provajdera.

izaberite domen

Registrujte usluge na vaše ili ime vaše firme

Ovo je bitno ako neko drugi pravi sajt za vas, naručuje i registruje usluge za vaš sajt. Imajte u vidu da se domen ( a prema tome i sajt ) vodi na lice čiji podaci stoje na domenu. U slučaju da se posle par godina saradnja sa vašim programerom raskine, biće vam prijatno da znate da su hosting i domen u vašem vlasništvu. Dakle, treba samo da proverite i dogovorite da se sve usluge registruju na vašem ili imenu vaše firme ako ste pravno lice. Ukoliko sami pravite sajt, ne morate da brinete.

Odaberite CMS koji vam odgovara za održavanje

WordPress, Joomla, Drupal ili neki drugi, svaki CMS ima svoj način rada i potrebno je da bude održavan redovno. Pažljivo odaberite CMS (engl. content management system) jer budućnost vašeg sajta može da zavisi od toga. Mi uvek preporučujemo WordPress zato što je dosta podržan i ima veliku zajednicu koja radi na njegovom unapređenju, lako se održava i fleksibilan je ako znate šta radite. Dodatno, za WordPress nije potrebno da budete programer da biste ga održavali, pa jednom kada vam neko napravi sajt možete i sami da unosite nove sadržaje, radite update i administraciju. Raspitajte se o prednostima različitih plaftormi i tako donesite odluku.

Pripremite materijal na vreme, tekstove i slike, video snimke

Bilo da sami pravite svoj sajt ili to neko radi za vas, potrebno je da imate tekstove i slike, sadržaje koji će biti postavljeni na vašem novom sajtu. Dobro je da imate i video snimke, ako to ima smisla za ono što želite da pokažete na internetu. U zavisnosti od dogovora sa vašim programerom ili agencijom koja pravi sajt, probijanje rokova zbog vašeg kašnjenja sa dostavom materijala može i da poveća cenu izrade sajta, pa obratite pažnju na dogovor i na vreme pripremite materijal.

Potrebno je da sajt bude prijavljen i optimizovan za Google

Prilikom izrade sajta, potrebno je prijaviti sajt na Google Search Console kako bi Google polako počeo da ideksira novi sajt. Međutim, to nije dovoljno. Sadržaje koji su postavljeni na sajt Google treba da vidi ispravno i na način koji ovom pretraživaču najviše odgovara. Generalno, potrebno je da ne postoji nikakva smetnja koja će ometati Google da dođe i učita sve što imate na sajtu. Ako sami pravite sajt, pogledajte Jednostavan SEO vodič za početnike i SEO – optimizacija teksta, slika i veza u postovima. Ukoliko neko drugi pravi sajt za vas, proverite da li ova usluga ulazi u cenu i ako ne ulazi šta je potrebno da bi vaš sajt od početka mogao da se pozicionira bolje na Google.

Sajt treba da se lepo prikazuje na telefonima i tabletima takođe

Više od 60% pretraga i kupovina preko interneta dešava se na mobilnim telefonima i tabletima. Ovaj podataka je dovoljan da biste odmah na početku omogućili svojim potencijalnim klijentima da vas pronađu čak i kada su u pokretu. Potrebno je da sajt bude prilagođen različitim veličina ekrana i da to radi automatski u zavisnosti na kom uređaju je otvoren. Ako koristite WordPress za izradu novog sajta, možete računati na ćete lako pronaći temu koja je već prilagođena. Ako neko radi sajt za vas, potrebno je da ovo bude jedan od glavnih vaših zahteva.

Obavezan je SSL sertifikat

Ovo je bitno zbog dva razloga. Prvi je to što SSL pomaže da informacije na vašem sajtu budu enkriptovane čime štitite vaše klijente. Drugi je to što Google daje bolju šansu za pozicioniranje sajtovima koji imaju SSL sertifikat. Pogledajte članak Zašto je Google odlučio da HTTPS postane rangirajući faktor. Postoji nekoliko rešenja za SSL sertifikat, a kod nas dobijate osnovno SSL rešenje besplatno uz izradu sajta ili uz hosting. Pogledajte ovde za besplatan sertifikat. Postoje i druga SSL rešenja pa pogledajte i o plaćenim SSL sertifikatima.

UX – user experience je važan

UX nije složena nauka. Nemojte praviti komplikovane sajtove. Delić sekunde deli posetioca od toga da li će postati vaš klijent ili odlazi da traži dalje. Potrebno je da svako može da se snađe na vašem sajtu. Imajte u vidu da je vaš potencijalni klijent već kucao na Google nešto da bi vas našao, nemojte ga terati da ponovo kuca nešto na vašem sajtu da bi došao do onaga što mu treba. Ako imate veliku ponudu koju nije lako prikazati smislite način da to lepo prezentujete ili da kontakt forma i broj telefona (obavezno poziv na klik) budu uvek lako dostupni. Ako neko pravi sajt za vas, naglasite mu to. Jednom kada napravite sajt i ako budete želeli da istražite kako se posetioci snalaze na njemu.

Potrebno vam je dobro rešenje za praćenje poseta

Ako imate sajt za firmu, uložili ste novac najpre u sam sajt a zatim u održavanje, a tu je i reklamiranje, sasvim je u redu da želite da vidite i izmerite rezultate. Google Analitika je besplatno i dobro rešenje sa kojim možete da pratite šta se dešava na vašem sajtu kada su posete u pitanju, odakle dolaze ljudi i što je najbitnije odakle odlaze sa vašeg sajta. Ako sami pravite sajt, imajte u vidu da je potrebno da otvorite nalog na Google Analitici i povežete je sa sajtom. Ako neko drugi pravi sajt za vas, naglasite da želite da koristite Google Analitiku i da je potrebno povezati je sa sajtom.

Nakon izrade sajta treba vam održavanje i ubacivanje novih sadržaja

Jednom kada završite sajt, potrebno je redovno tehničko održavanje da bi sajt ispratio web-standarde i novitete koji dolaze kroz update. Ako to ne budete radili, sajt postaje ranjiv u slučaju hakerskih napada. Agencije koje prave sajtove obično u svojoj ponudi imaju i održavanje sajta kao dodatnu uslugu. Cena za ovakve usluge obično zavisi od toga šta će biti obuhvaćeno održavanjem i koliko će se radnih časova trošiti na to. Pored toga trebaće vam i ubacivanje novih sadržaja da biste vašu priču držali ažurnom. Niko ne voli zapuštene sajtove, a sve novo što dodate pomaže i vašim klijentima i Google pretrazi da bolje razumeju šta se dešava na vašem sajtu.

Za kraj, reklamiranjem do novih klijenata

Na samom početku, kada sajt počne da radi, potrebno je da uložite i u reklamiranje kako biste pokrenuli priču. Ljudi tada još uvek ne znaju ništa o vama i ne znaju šta nudite jer jednostavno nisu čuli za vas. Imate nekoliko rešenja, a najčešće se koriste Facebook reklame i Google Ads. Facebook je dobar ako želite da prezentujete nešto tako da to vidi što više ljudi, na primer ako želite da date do znanja da postojite. Google Ads je dobar jer lako možete da prikažete vaš sajt na prvom mestu na Google pretrazi onda kada neko traži baš ono što vi nudite na sajtu. Ozbiljnije agencije koje se bave izradom sajta često u ponudi imaju i ove usluge, pa ako vam oni prave sajt i rade reklamiranje, sve zajedno možete da dobijate sa popustom.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *